Konum
Anasayfa > multimedya > Röportajlar > Kesmeşeker Radikal Röportajı / Ocak 2012

Kesmeşeker Radikal Röportajı / Ocak 2012

20. yıl albümünün kapağına eski Galatasaraylı Metin Kurt’u taşıyan Kesmeşeker, efsane futbolcuya bir de şarkı yaptı: Metin Kurt Yalnızlığı…

Futbol ve müzik iki ayrılmaz yol arkadaşıdır… Her sezon yeni bir takıma yeni şarkılar eşlik eder tribünlerde… İyi bir tribün bestesi de rakip taraftarı kıskandırır hani. Eskittiğimiz 2011’in ‘tribün şarkısı’ ise onların 20. yılında geldi. Kesmeşeker söylüyor: ‘Metin Kurt Yalnızlığı: “Metin Kurt gibi yalnızız ceza sahasında, ne güzel, ne güzel..” Evet, çok güzel…

90’ların en önemli rock gruplarından Kesmeşeker, ‘Doğdum Ben Memlekette’ isimli 20. yıl albümünün kapağına memleket futbolunun sıradışı ismi Metin Kurt’u taşırken bir de adına şarkı yaktılar… Grubun kurucusu ve taşıyıcısı Cenk Taner, imzası taşıyor bu güzel hareket. Kesmeşeker, zaten ‘meşin yuvarlak’ın daha önce de notalarında sektirmişti. Cenk Taner ve Metin Kurt… İkisi de ‘takımdan ayrı düz koşu’ yapan ‘yalnız adamlar’.

Kadıköy’de Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nde paslaşmak için buluşuyoruz… Önce Cenk Taner ile bir iki ısınma hareketi yapıyoruz: Değirmendere’de nüveleri oluşan ve Kadıköy’de doğan ‘Kadıköy soun’du. İçişleri Bakanımız işkillenmesin diye hemen ‘Kadıköy sound’unu ete kemiği büründürelim: “Şarkılarımızda çok Kadıköy geçer. Bu nedenle bize Kadıköy grubu denilir. Kadıköy soundu, buranın havası ve suyundan beslenip üretimini de burada yapanların oluşturduğu bir sound. Kadıköy, sakin ve sessiz üretim alanıdır. Ankara’ya benzer.” 20. yıl albümüyle birlikte ‘karşı’ya bir taşınma da söz konusu; sound olarak. “Evet, ‘Vapura bindik karşıya geçiyoruz’ derken başka taraflara da açılmaktan söz ediyoruz. Ancak Kadıköy’e döneceğiz.”

Bugün tartıştığımız faili meçhuller dahil hayata her zaman dokunan bir grup oldu Kesmeşeker; ‘slogan’ın cazibesine kapılmadan: “Politik şarkı yazmak bir ucuyla tehlikelidir çünkü bir gazete metnine de dönüştürebilirsiniz şarkıyı. Zamana meydan okuması için gazete metninden kurtarıp edebi bir şey katmanız gerekiyor.

Feridun Bey ve Mr. Brown gibi sert şarkılarımız vardır bilen bildi.” Evet ‘bilen bildi’. Bilmeyen için de 20. yıl albümü ayağa oynanmış büyük bir fırsat. Meşhur olmak ya da olmamak! “Evet, popülerlikten uzak durmakta başlangıçta bilinçli değildik. Daha sonra popüler kanallarda yer almayı kendimize çok yediremedik. Esasen sözünü doğru söylüyorsan sorun yok.”

Bu arada Metin Kurt da geliyor ve ‘oyuna girmek’ için sabırsızlanıyor! Cenk Taner’in de futbolla ilişkisi çoğumuz gibi arsadan kalma: “Şarkılarımızda bir metafor olarak futbol çok geçer. Hayata benzeyen futbol terimlerini şarkılarda kullanıyoruz.”

Pası Kurt’a atmanın vaktidir: “Hocam nasıl oldu bu albüm işi, Kesmeşeker’i tanıyor muydun daha önce?” “Bu işten çok memnun oldum. Ondan önce Kesmeşeker’i bilmiyordum.” Kapakta, ‘Galatasaraylı Metin Kurt’ değil de ‘Ay-Yıldızlı Metin Kurt’ var. “Başka bir fotosu daha vardı” diyerek ‘milli formalı’yı neden seçtiklerini anlatıyor Cenk Taner: “Galatasaray formasıyla bir rakibi geçerkenki fotosu ile kapaktaki arasında gidip geldik. Sonunda ‘milli’yi seçtik. Bu, farklılıklara daha uygun düşüyordu. Sosyalist bir futbolcunun milli olması tek başına bile çok şey anlatıyordu. Yerini bulan bir kapak oldu.”

“Protokol tribünü önünde oynamam” diyerek, ‘sınıfsal’ bir tavır koyan ‘Metin Kurt yalnızlığı’ budur. Albümü ilk gördüğünde sadece teşekkür ediyor Metin Kurt: “Başka bir şey gelmedi içimden. Dostların benim gibi sosyalist kimlikli birini kapağa koyması ve bir şarkı yapması müzikte bu alanı doldurma çabası içinde olduklarını gösteriyor. Benim ve Kesmeşeker’in mücadelesi kesişiyor.” “Hocam Şarkıyı beğendin mi peki?” “Beni çok güzel anlatıyor. Ancak duyarlı bir insanın benim bu konuda hissettiklerimi yazabileceğini düşünüyorum, onun için gençlere teşekkür ediyorum.”

“Bir golcü ceza sahasında yalnız kalmaktan mutlu olur… Kesmeşeker neden Metin Kurt gibi ceza sahasında yalnız kalmaktan mutlu? ”Cenk Taner’e attığım bu topu Metin Kurt kesiyor: “Ceza sahası yalnızlığını ben şöyle anladım: Verdiğim mücadele anlaşılamadı, tam tersine dışlandım. Cenk benim anladığım kadarıyla dışlanmışlığı anlatıyor. Metin Kurt bir simge.” Cenk Taner de ‘onay pası’ yapıyor: “Ve bu dışlanmışlık bütün standartların dışındakilere dair bir yalnızlık. Metin Ağabey’den yola çıkarak bütün sıra dışı insanları anlatıyor.” Kesmeşeker’in Metin Kurt şıklığına, efsanelerini anan Galatasaray da bir ‘topuk pası’yla katılır mı? Kurt, sanmıyor: “Bence öyle bir olasılık yok ama davet gelirse giderim; protesto etmem. Fakat gidişim de bazı insanlarla mücadelemi asla etkilemez.”

‘Oyun’u seven bu iki adamla topu haliyle çekip çevirip şike davasına getiriyoruz. Cenk Taner, “Milyonlarca doların döndüğü yerde futbolun temiz kalması düşünülemez” diyerek atağı sürüklüyor. “İddaa oynarken şike ve teşvik mevzularını da hesaplıyor musun?” diyerek ‘kışkırtıcı bir top’ da atıyorum’ : “Yok, bizim kafamız o işlere basmıyor.”

Metin Kurt da futbolun temiz olmadığını kendisini de işe katarak zaten yıllardır haykırıyor: “Futbolcuyken de doping çoktu. Denetim yoktu. O zaman da siyaset, mafya vardı. Mesela Cemil Turan’ı İstanbulspor’dan Fenerbahçe’ye Sultan Demircan getirdi. O zaman İstanbul’un en şey mafyasıydı.” Bir ‘bilgi pası’: Sultan Demircan, Beyoğlu Belediye Başkanı Misbah Demircan’ın ‘mahallenin ağabeyi’ (!) dediği amcasıdır… Amatör futbolun bile kirlendiğini söyleyen Metin Kurt’tan bir vole: “Futbol oyun olarak arsada güzel ve temiz ama borsada kirli ve çirkindir.”

3 Temmuz’da beri şaibe altına giren ve sıkışık bir takvimde oynatılan lige hiçbir topçunun itiraz etmediğini Metin Kurt’a hatırlatıyorum: “Çünkü futbolcu bu sistemde kurbandır. İyi yönetici iş bitiren, iyi futbolcu da işini bilen memurdur. Şike nedir? Rüşvetin spordaki adı. Rüşvet kalkmadan şikenin kalkması mümkün mü?” Neyse ki bir ‘temizlik hareketi’ başlatıldı! Kuşkulu tavrımı Kurt da destekliyor: “Temizlenemez. Bu, spor batakhanesini parfümleme hareketidir. İş Yasası ile temizlenir, Şiddet Yasası ile değil.” Kurt’un bu plaselerini Taner de “Doğru” diyerek ağlara gönderiyor.

Siyasetin mevzu futbol olunca birleşmesi Cenk Taner’in canını sıkmış: “3 Temmuz’dan beri gündem futbol. Bu arada hangi yasalar değişti kimsenin haberi yok. Tam uyutma. Taraftarın saf sevgisi kullanılıyor.”

Final pasını da Metin Kurt atıyor: “Kesmeşeker’in bu hareketi 2011’in en güzel sürprizi; golü oldu… Hoş geldin Cenk diyorum…”

Cenk Taner: Bence vokalim kötü değildir

Vokalimin zayıf olduğuna katılmıyorum. Rock’çı bağırsın çağırsın diye bekleyenler var ama normalde de böyle biri olmadığım için öyle bir sahtekârlık yapamam. Bizden kovulmuş bir adam yoktur. Son albümde sözler daha sert. İkizlerim oldu. Çocuklardan sonra gelecekleri dünyaya bakıyorsun.

Metin Kurt: Meyhane müziği de dinlerim

Her türlü müziği dinlerim. Gemişte Ruhi Su vardı. Bir ara Cem Karaca’yı çok dinlemiştik, geri dönene kadar şarkılarını ezbere bilirdik. Erkin Koray da dinlerdik. Son dönem Grup Yorum ve Edip Akbayram. Sonuç olarak meyhane müziği de dinleriz. Kesmeşeker’in de melodileri hoşuma gitti.

Kesmeşeker’in ‘Doğdum Ben Memlekette’ isimli 20. yıl albümü Ada Müzik etiketiyle çıktı. 11 şarkının söz ve müziği de Cenk Taner’e ait… ‘Alınteriyle dolu kaplarda boğulanlar’a ithaf edilen albümde ünlü yönetmen Ken Loach ile Radikal tayfadan Bağış Erten’e de selam çakılmış!.. Can Alper, Tansu Kızılırmak ve Emre Sarıtunalar’ın da emek verdiği albümün ilk klibi ‘Atlar Dönmedi’ isimli şarkıya çekildi…

Kenan Başaran
Kesmeşeker / Radikal / 1.1.2012

Bir Cevap Yazın

Kesmeşeker Radikal Röportajı / Ocak 2012

20. yıl albümünün kapağına eski Galatasaraylı Metin Kurt’u taşıyan Kesmeşeker, efsane futbolcuya bir de şarkı yaptı: Metin Kurt Yalnızlığı…

Futbol ve müzik iki ayrılmaz yol arkadaşıdır… Her sezon yeni bir takıma yeni şarkılar eşlik eder tribünlerde… İyi bir tribün bestesi de rakip taraftarı kıskandırır hani. Eskittiğimiz 2011’in ‘tribün şarkısı’ ise onların 20. yılında geldi. Kesmeşeker söylüyor: ‘Metin Kurt Yalnızlığı: “Metin Kurt gibi yalnızız ceza sahasında, ne güzel, ne güzel..” Evet, çok güzel…

(daha&helliip;)

Bir Cevap Yazın

Top